کانتوپلاستی (چشم گربه‌ای)

کانتوپلاستی(چشم گربه‌ای) به عنوان یک عمل زیبایی یا عملکردی برای بازسازی یا تغییر شکل کانتوس جانبی (گوشه بیرونی چشم) است. این جراحی اکولوپلاستیک فقط باید توسط جراحانی مانند دکتر آگاه انجام شود که تجربه قابل توجهی در زمینه جراحی چشم دارند. این جراحی اگر اشتباه اجرا شود، می‌تواند نتایج فاجعه‌باری ذاشته باشد. “کانتوپکسی” با کانتوپلاستی متفاوت است. Canthopexy صرفاً کانتوس را بدون برش تغییر می‌دهد. بنابراین طول افقی پلک، تغییر نمی‌کند و موقعیت کانتوس را تغییر نمی‌دهد.

اگر متوجه شده‎‌ اید که پوست پلک‌هایتان با افزایش سن، افتادگی دارد یا یک بیماری پزشکی دارید که باعث افتادگی پلک می‌شود، ممکن است سوال کنید که آیا راهی برای سفت کردن پلک‌ها و بازگرداندن بینایی شما وجود دارد یا خیر. یکی از روش‌های رایج برای سفت کردن پلک های افتاده، کانتوپلاستی است.

آیا من شخص مناسبی برای این جراحی هستم؟

اگر در زمان جراحی هر گونه بیماری زمینهای دارید یا بیمار هستید، نباید جراحی کانتوپلاستی را انجام دهید. همچنین توصیه می‌شود که سیگار نکشید، بنابراین باید قبل از جراحی سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن می‌تواند بر رگ‌های‌خونی تأثیر بگذارد و ممکن است جریان خون را در چشم‌های شما کاهش دهد. اگر پلک‌های شما به دلیل پرکاری غده تیروئید، متورم شده است، کاندیدای مناسبی برای کانتوپلاستی نخواهید بود.

دلایل جراحی کانتوپلاستی (چشم گربه‌ای)

دلایل مختلفی وجود دارد که شما، کانتوپلاستی را انتخاب کنید. این جراحی برای اصلاح افتادگی پلک انجام می‌شود و اگر شما از پلک خود ناراضی هستید، ممکن است این جراحی را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این جراحی، برای استفاده پزشکی یا زیبایی انجام می‌شود.

فرآیندی به نام اکتروپیون وجود دارد که در آن پلک پایین افتاده و شکافی ایجاد می‌کند. این وضعیت از خفیف تا شدید متفاوت است و اگر باعث ناراحتی زیادی شود، می‌توان از کانتوپلاستی برای اصلاح آن استفاده کرد. همچنین ممکن است پلک شما به دلایل دیگری مانند سن، فلج یا آسیب به چشم، افتاده باشد و کانتوپلاستی می‌تواند به این موضوع کمک کند زیرا پلک پایین را تثبیت می‌کند و ظاهر شما را تغییر می‌دهد.

کانتوپلاستی گاهی همراه با بلفاروپلاستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا می‌تواند خطرات ناشی از هرگونه عوارض ناشی از این نوع جراحی را به حداقل برساند. بلفاروپلاستی یک عمل جراحی در پلک‌های بالا و پایین است و کانتوپلاستی می‌تواند پشتیبانی بیشتری از این جراحی زیبایی برای اطمینان از حفظ نتایج ارائه دهد.

برخی از افراد ظاهر چشم‌های خود را دوست ندارند و کانتوپلاستی می‌تواند به ایجاد ظاهری جوان‌تر که می‌خواهند کمک کند، بنابراین کانتوپلاستی ممکن است عزت نفس را بهبود بخشد. مهم است که در مورد انتظارات خود واقع‌بین باشید و بدانید که کانتوپلاستی حلقه‌های تیره زیر چشم شما را از بین نم‌برد مگر اینکه این حلقه‌ها در نتیجه افتادگی پلک باشند.

کانتوپلاستی همچنین می‌تواند به محافظت از چشم کمک کند، زیرا اگر پلک افتاده باشد، حمایت درستی برای چشم ایجاد نمی‌کند. در این حالت است که سوزش در چشم به راحتی اتفاق می‌افتد زیرا از پلک محافظت نمی‌شود. بنابراین با سفت کردن تاندون می‌توانید پلک پایین را بالا بیاورید و این حمایت را انجام دهید. این جراحی همچنین می‌تواند شما را از شر چین و چروک‌های ناخواسته خلاص کند، زیرا پوست‌های اضافی در طول عمل برداشته می‌شود.

قبل از جراحی

قبل از انجام عمل جراحی، باید مطمئن شوید که کاندیدای مناسبی برای این عمل هستید، زیرا اگر این جراحی سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهد یا نتیجه دلخواه شما را به همراه نداشته باشد، انجام جراحی فایده‌ای ندارد. در طول مشاوره با جراح، سوال‌هایی از شما می‌پرسند تا از مناسب بودن شما برای جراحی مطمئن شوند.

شما باید از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید و هیچ مشکل قبلی نداشته باشید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا شما برای انجام عمل، باید به اندازه کافی قوی باشید. گر پلک‌ها طبیعی به نظر برسند، به شما توصیه می‌شود که از جراحی خودداری کنید. آنها باید دارای افتادگی یا مشکلات ظاهری باشند تا جراحی باعث بهبود پلک‌ها شود.

مسئله بعدی این است که باید از وضعیت روانی سالمی برخوردار باشید. این جراحی ظاهر چشم‌های شما را تغییر می دهد و ظاهر کلی شما را تغییر می‌دهد، بنابراین باید ۱۰۰% مطمئن باشید که می‌خواهید آنها را تغییر دهید. همچنین مهم است که در این جراحی هم مانند سایر جراحی‌ها، واقع‌بین باشید. این این جراحی هیچ‌گونه سیاهی زیر چشم را از بین نمی‌برد. بنابراین، شما باید در انتظارات خود واقع بین باشید و به طور کامل بفهمید که نتایج چه خواهد شد. کانتوپلاستی می‌تواند ظاهری شاداب به شما بدهد و شکل چشمان شما اغلب به عنوان چشم گربه ای توصیف می‌شود.

جراحی

همانطور که گفته شد، این جراحی یک روش ترمیمی برای اصلاح افتادگی چشم، با سفت کردن ماهیچه‌ها یا رباط‌هایی که از گوشه‌های بیرونی پلک حمایت می‌کنند، استفاده می‌شود.

کانتوپلاستی در گوشه بیرونی چشم (کانتوس)، در قسمتی که پلک پایین و پلک بالایی به هم می‌رسند، انجام می‌شود که از نظر پزشکی به آن کانتوس جانبی گفته می‌شود. برای اکثر مردم، این نقطه، باید درست در قسمت بالای کانتوس داخلی، که محل اتصال پلک پایین و بالایی است، قرار گیرد. این موضوع، معمولاً منجر به شیب کانتال “مثبت” یا مایل به سمت بالا می‌شود و چشمی به شکل بادامی و کشیده یا به اصطلاح گربه‌ای، ایجاد می‌کند.

این روش بین بیماران مختلف، متفاوت است، اما هدف کلی این است که تاندون کانتال تحتانی را برش دهید و سپس آن را تغییر مکان دهید یا سفت کنید. برای دسترسی به این تاندون، معمولاً برشی در گوشه بیرونی چشم ایجاد می‌شود. تاندون به منظور حمایت از پلک به موقعیت جدید خود کشیده می‌شود و سپس با استفاده از بخیه مجدداً متصل می‌شود. یک جراح پلاستیک باتجربه مراقبت زیادی برای ایجاد برش در چین طبیعی پلک انجام می‌دهد تا جای زخم پس از جراحی را به حداقل برساند.

اگر بیمار فقط افتادگی خفیف را تجربه می‌کند، ممکن است انجام یک روش کانتوپکسی کمتر تهاجمی، مناسب‌تر باشد. هر دو معمولاً بین ۱ تا ۲ ساعت بسته به روش مورد استفاده و اینکه آیا شما تحت درما‌های دیگر قرار خواهید گرفت یا خیر، طول می‌کشد. 

بعد از جراحی

درد، کبودی و تورم پس از جراحی چشم شایع است، اما باید پس از ۷-۱۰ روز کاهش یابد. سعی کنید درا ین مدت، سر را بالا نگه دارید و در ابتدا تا آنجا که می‌توانید استراحت کنید. بیماران باید به مدت یک هفته از ورزش، مالیدن ناحیه چشم یا آرایش کردن خودداری کنند.

در برخی موارد، افراد ممکن است متوجه تغییر در بینایی خود شوند، اما این موضوع موقتی است و بینایی طبیعی بدون مداخله پزشکی باید سریعاً بازگردد.

بیماران پس از عمل جراحی تا حد ممکن، فشار کمتری به چشم خود وارد کنند، مثلاً از تماشای تلویزیون به مدت طولانی، خودداری کنند. تا چند هفته پس از جراحی نباید از لنزهای تماسی استفاده کرد.

بهبودی کامل پس از جراحی کانتوپلاستی معمولاً بین ۲ تا ۴ هفته است، در این مدت رعایت دستورالعمل‌های بعد از عمل جراحی بسیار مهم است.