جراحی زیبایی و پلاستیک و تاریخچه پیدایش آن

جراحی زیبایی و پلاستیک به چه زمانی بازمی‌گردد؟ شاید فکر کنید جراحی زیبایی و پلاستیک طی دهه‌های اخیر رونق گرفته. رواج انواع جراحی زیبایی و پلاستیک شاید به دهه‌های اخیر بازگردد اما تاریخچه پیدایش آن، قدمتی طولانی در تاریخ دارد.

جراحی زیبایی و پلاستیک از دوران باستان انجام می شده است که منشأ اولیه جراحی پلاستیک بدوی به مصر باستان بازمی گردد. جراحی بینی بیش از همه مورد توجه جراحان پلاستیک اولیه قرار گرفت. اصطلاح جراحی زیبایی و پلاستیک از کلمه یونانی plastikos به معنای قالب‌گیری و شکل‌دهی گرفته شده است.

حدود ۴۰۰ مطلب، گواهی بر قدمت سه هزاره جداسازی و بازسازی یا اصلاح اعضای بدن با اهداف کاربردی یا زیبایی است. نویسندگان و کارشناسان، انواع متون و نقاشی‌های باستانی کمیاب را مورد بررسی قرار داده‌اند تا بینشی در مورد اقدامات اولیه پزشکی، از جمله مکمل‌های ضروری بیهوشی، انتقال خون و درمان عفونت، که برخی از آن‌ها هزاران سال پیش بازمی‌گردد، به دست آورند…» (Nature, Vol. 450, دسامبر ۲۰۰۷)

اولین جراحی زیبایی و پلاستیک به شکل امروزی

عمل های زیبایی برای اولین بار در قرن شانزدهم برای رفع ناهنجاری ها انجام شد و حدود ۲۰۰ سال پیش، در سال ۱۸۱۷، اولین جراحی زیبایی توسط جان پیتر متاور انجام شد. در سال ۱۹۶۲ تیممی جین لیندزی اولین زنی در جهان بود که با استفاده از ایمپلنت سیلیکونی سینه را بزرگ کرد.

منابع دیگر از انجام جراحی پلاستیک و زیبایی در سال ۱۹۱۱ توسط فردریک استرنج کول که یک پزشک پزشکی متولد آلمان و یکی از محققین اولیه اشعه ایکس بود، منتشر شد. کول یک «پیشگام پرتو ایکس» و یک جراح پلاستیک معروف در بروکلین، نیویورک به حساب می آمد. روش های او در جراحی پلاستیک تقریباً در تمام بیمارستان های متحد در جبهه در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت و کول به دلیل مهارت و تخصصش در جراحی پلاستیک مورد تحسین قرار گرفت.

جراحی زیبایی و پلاستیک

نمونه ای از جراحی زیبایی بینی موفق. از Frederick Strange Kolle, Plastic and Cosmetic Surgery (نیویورک؛ لندن: D. Appleton and Company, 1911), 463 (شکل های ۴۹۰ و ۴۹۱: Nose Correction).

از دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، جراحی‌های زیبایی انتخابی، منظم‌تر شدند. از آن زمان تا کنون، میلیون ها روش جدید و به‌روز در انواع جراحی زیبایی و پلاستیک، انجام شده است.

در طول جنگ جهانی اول و پس از آن (۱۹۱۴-۱۹۱۸) رونق و تقاضای زیادی برای جراحی پلاستیک، عمدتاً از جانب سربازانی که آسیب‌های صورت داشتند، وجود داشت.

جراحی پلاستیک با پیوند پوست در هند باستان آغاز شد

پزشکان در هند باستان از پیوند پوست برای جراحی ترمیمی در ۸۰۰ سال قبل از میلاد استفاده می کردند. بعدها، در کشورهای اروپایی، پیشرفت جراحی پلاستیک شروع شد. با این حال، طب شرقی با آمادگی بیشتری به جراحی پلاستیک روی آورد، و حوادث ثبت شده زیادی از پیوند پوست و جراحی ترمیمی در طول تاریخ در آن بخش از جهان وجود دارد.

پیشرفت کلی در جراحی پلاستیک، مانند بسیاری از زمینه‌های پزشکی، در طول چند هزار سال بعد، به کندی پیش رفت. زیرا تکنیک های مورد استفاده در هند به غرب معرفی شد و سپس اصلاح شد و برای کاربردهای جدید سازگار شد. با این حال، در دوره یونانی-رومی پیشرفت هایی در پزشکی حاصل شد، و این پیشرفت در متون باستانی ثبت شده بود که در طول زمان در سراسر تمدن منتشر شد.

در این دوره بود که Aulus Cornelius Celsus، نویسنده پزشکی رومی، De Medicina را نوشت که روش‌های جراحی را برای بازسازی گوش، لب و بینی ارائه می‌کرد. سپس در اوایل دوره بیزانس، اوریباسیوس یک دایره‌المعارف پزشکی کامل با عنوان Synagogue Medicae گردآوری کرد. این اثر ۷۰ جلدی حاوی بخش‌های متعددی بود که به تکنیک‌های بازسازی برای ترمیم عیوب صورت اختصاص داشت.

قرون وسطی و رنسانس

اگرچه عمل جراحی ترمیمی در اوایل قرون وسطی ادامه یافت، اما به لطف سقوط روم و گسترش مسیحیت، پیشرفت‌های مهم دیگری متوقف شد. علم تا حد زیادی جای خود را به عرفان و دین داد. در واقع، در مقطعی از این دوره زمانی، پاپ اینوسنت سوم اعلام کرد که عمل جراحی به هر شکلی که باشد صراحتاً توسط قانون کلیسا ممنوع است.

در دوران رنسانس، پیشرفت‌های چشمگیری در علم و فناوری صورت گرفت که منجر به توسعه تکنیک‌های جراحی ایمن‌تر و مؤثرتر شد. یک متن اسلامی قرن پانزدهمی تحت عنوان جراحی شاهنشاهی توسط سراف الدین سابونجوغلو نوشته شده است و شامل ۱۹۱ موضوع جراحی است. مطالبی در مورد جراحی فک و صورت و جراحی پلک مورد بحث قرار گرفته است. همچنین شامل پروتکلی برای درمان ژنیکوماستی است که اعتقاد بر این است که پایه و اساس روش مدرن کوچک کردن سینه با جراحی است.

جراحی زیبایی و پلاستیک امروز

در دهه ۲۰۰۰، جراحی زیبایی از محبوبیت انفجاری برخوردار شد، و پیشرفت‌های پزشکی، شاهکارهای بازسازی‌کننده‌ای را ممکن ساخته است که زمانی تنها رویای چیزی بود که ممکن است روزی باشد. در این عصر ارتباطات پرسرعت، اینترنت و تلویزیون وارد بازی شده‌اند و اکنون می‌توانیم تقریباً هر نوع عمل جراحی پلاستیک را از آسایش خانه خود مشاهده کنیم.

دکتر مصطفی آگاه با بیش از ۲۰ سال سابقه تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی و اخذ مدرک دوره تکمیلی از اتریش و بازگشت به ایران، سالها در خدمت مراجعین خود هستند. 

علاوه بر ایشان، کادر درمان و پشتیبانی ۲۴ ساعته ما، آماده پاسخگویی به بیماران بین المللی و داخلی هستند.

همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا، داشتن اطلاعات کامل از پزشک، جراحی، عوارض و ریسک‌های عمل و پاسخگویی و همراهی پزشک و کادر درمان از قبل از شروع جراحی و مشاوره تا فالوآپ و بهبودی کامل شما، از مهمترین فرآیندهای شما برای تصمیم به انتخاب کشور، شهر و پزشک شماست.