گردشگری سلامت ایران و جراحی زیبایی و پلاستیک

گردشگری سلامت ایران و جراحی زیبایی و پلاستیک رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در این مطلب به بررسی عوامل تقاضای بالا برای انجام جراحی زیبایی و پلاستیک در ایران می‌پردازیم.

دکتر مصطفی آگاه  با سالها تجربه در زمینه پذیرش بیماران بین المللی، تجربه بسیار ارزشمندی در گردشگری سلامت ایران دارند.

اما قبل از بررسی علل تقاضای بالا برای انواع جراحی زیبایی و پلاستیک، خیلی کوتاه به تعریف این گردشگری سلامت بپردازیم.

گردشگری سلامت یا گردشگری پزشکی در یک تعریف کلی شامل خروج متقاضیان دریافت خدمات زیبایی یا درمانی از کشور خود به مدت بیشتر از ۲۴ ساعت و کمتر از یکسال و با هدف دریافت خدمات مختلف زیبایی یا درمانی، به کشور دوم، می‌شود.

خدمات بین المللی سلامت یا گردشگری سلامت؟

شاید اصطلاح گردشگری سلامت یا پزشکی را بسیار بیشتر از خدمات بین المللی سلامت شنیده باشیم. اما با تاکید بر این نکته که متقاضیان دریافت خدمات زیبایی یا درمانی، با گردشگر معمولی که به قصد سفر از کشور خود خارج می‌شوند، بسیار متفاوت است، شاید نام خدمات سلامت بین المللی گزینه مناسب‌تری باشد.

اما جدا از نامگذاری این مبحث که البته بسیار جای صحبت دارد، در این مطلب به موضوع دیگری می‌پردازیم. می‌خواهیم ببینیم چرا بیماران از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند.

چرا به ایران سفر کنم؟

اگر بخواهیم بطور خلاصه و به شکل فهرست، دلایل سفر بیماران خارجی به ایران را بیان کنیم:

  • صف انتظار طولانی  در کشورهایی که درمان در آنها بدون هزینه است(گاهاً یک بیمار به مدت ۱۸ ماه باید در انتظار دریافت درمان بماند).
  • عدم پوشش خدمات بیمه‌ برای انواع جراحی زیبایی در کشورهای مختلف
  • قیمت بالای جراحی زیبایی و پلاستیک در کشورهای مختلف.
  • منع قوانین موجود در کشور مبدا در برخی از درمان‌ها مانند تغییر جنسیت، IVF,…(دکتر آگاه از بهترین پزشکان جراحی تغییر جنسیت در ایران هستند).
  • کیفیت درمان مناسب در ایران

موارد بالا تنها بخشی از مزایای رقابتی ایران در خدمات سلامت بین المللی است. اگر به نرخ صعودی ارزهای مختلف مانند دلار و یورو نگاهی بیندازیم و با بررسی سریع در مورد یک جراحی خاص مانند پیکرتراشی که در کشورهای اروپایی با قیمتهای بسیار بالا ارائه می‌شود، اما در ایران این جراحی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.